Asfalt met het plantaardige bindmiddel ‘lignine’ dat afkomstig is uit bomen. Het is het eerste asfalt op basis van lignine in Zuid-Holland.
Lignine als bindmiddel
Een boom bestaat gemiddeld voor een kwart uit lignine. Dit is een lijmstof die houtvezels bij elkaar houdt en komt vrij bij met maken van papier of het isoleren van cellulose uit hout. Een groot deel van de geproduceerde lignine wordt als energiebron gebruikt. Maar omdat het een bindmiddel is, is het ook een zeer geschikt en groen alternatief voor bitumen in asfalt. Bitumen wordt verkregen uit ruwe olie. Door deze milieuvriendelijke stof in het asfalt te vermengen ontstaat bio-asfalt.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof dat vermengd wordt met bitumen zodat het aan elkaar kleeft. Lignine is als duurzaam bindmiddel een zeer geschikte alternatieve bron voor bitumen. Het werkt als een thermoplast en bindt asfaltbestanddelen aan elkaar. Bijkomend voordeel is dat het asfalt hierdoor op een lagere temperatuur kan worden verwerkt dan normaal. Daarnaast is het gebruik van lignine compleet circulair en de stikstofuitstoot is minder dan bij regulier asfalt. De toepassing van deze plantaardige brandstof geeft dus een enorme milieuwinst.
Duurzame oplossingen
Groenalliantie is enthousiast over de toepassing van dit lignine asfalt. Er wordt steeds vaker gezocht naar duurzame en circulaire toepassingen in de maatschappij. Als Groenalliantie zijn wij trots dat geasfalteerd wordt met bio-asfalt. De uitvoerder, infraspecialist Roelofs, heeft al vaker geasfalteerd met lignine. Twee jaar geleden asfalteerden zij het eerste fietspad van bio-asfalt ter wereld in Wageningen. Roelofs is gespecialiseerd in het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte en houdt daarbij zoveel rekening met de volgende generatie. Daarom zetten ze zich in voor het ontwikkelen van toepassingen zoals deze, waarmee de gevolgen voor het milieu worden verkleind.
Ook Staatsbosbeheer is enthousiast. Staatsbosbeheer voert het beheer uit in de gebieden van Groenalliantie. Als bomen worden omgezaagd wordt het hout zo hoogwaardig mogelijk ingezet. Het meeste hout kan gebruikt worden in de vorm van balken en planken voor de woningbouw, gebruiksproducten voor meubels en tuinhout, voor boards en plaatmateriaal en papier of karton. Maar vooral takken en toppen van bomen zijn hier niet geschikt voor. Die reststromen worden nu nog gebruikt voor de opwekking van warmte. Ook voor dat deel van de boom is Staatsbosbeheer continue op zoek naar hoogwaardige bestemmingen, zoals nu met lignine
Toekomst
Of er in de toekomst vaker met lignine geasfalteerd wordt in gebieden van Groenalliantie is nog niet zeker. Eerst moet ervaren worden of de kwaliteit van het asfalt dat nu wordt toegepast voldoende is. Daarnaast is asfalt met lignine op dit moment duurder dan traditioneel asfalt en nog niet breed te verkrijgen.
Groenalliantie Midden-Holland e.o.
Groenalliantie Midden-Holland e.o. is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard en Waddinxveen. Ze behartigen de belangen van natuur, landschap en openluchtrecreatie in de recreatiegebieden in de Krimpenerwaard en rond de Reeuwijkse Plassen. Staatsbosbeheer voert het beheer uit in de gebieden van Groenalliantie